تفاوت تحصیل در دانشگاه و کالج

در این مقاله سعی داریم که تفاوت تحصیل در دانشگاه و کالج در کشور های مختلف را به صورت کامل توضیح دهیم, پس تا انتها با ما همراه باشید. دانشگاه و کالج موسسات تحصیلات عالی هستند که بسته به محلی که در آن واقع شده اند، در معنا تفاوتهایی دارند. کتاب فرهنگ لغت مک میلان “کالج” را در ایالات متحده آمریکا جایی است که به دانشجویان مدرک تحصیلی اعطا میکند. این مکان آموزشی همچنین میتواند دانشگاه نیز خطاب شود اگر به اندازه ای بزرگ باشد که بتواند بیش از یک رشته تحصیلی را پوشش دهد.

در انگلستان کالج مکانی است که به دانشجویان گواهینامه علمی با ارزش کمتر از دانشگاه اعطا میکند و معمولا آموزش مهارت خاصی است که افراد در زمینه شغلی به آن نیاز دارند. کالج میتواند یک موسسه تحصیلی اعطا کننده مدرک درجه سه، یک موسسه در داخل یک دانشگاه، یک موسسه تعلیمات حرفهای و یا یک مدرسه در مقطع متوسطه باشد.

در مقابل در ایالات متحده آمریکا همواره کلمه “دانشگاه” برای اشاره به موسسات تحقیقات علمی استفاده میشده است و یکبار هم خطاب به موسساتی بوده که درجه تحصیلی دکتری به دانشجویان اعطا میکنند. درجات و مدارک علمی توسط دانشگاه به افراد اهدا میشوند، درحالی که کالجها، موسسات یا سازمان هایی وابسته به دانشگاه هستند که دانشجویان را برای کسب درجه خاصی در دانشگاه آماده میکنند. کالج هایی که به دانشگاهها وابسته هستند، عمدتا “کالج دانشگاهی” نامیده میشوند.

کالجها همیشه هم به دانشگاهها وابسته نیستند. یک کالج میتواند موسسه مستقلی باشد که دانشجویان را آماده میکند تا به عنوان داوطلبان خارجی وارد سایر دانشگاهها شوند، یا مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار را کسب کنند. به همین ترتیب در کشور کانادا “دانشگاه” یک موسسه تحصیلی است که اجازه اعطای درجه علمی به افراد را دارد؛ در حالیکه کالجها این اجازه را ندارند و تنها میتوانند گواهینامه های  علمی یا دیپلم صادر کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی در خصوص شرایط کالج ها و دانشگاه ها در کشور های مختلف می توانید با کارشناسان استادی پلن تماس حاصل فرمایید.

 

تحصیل در کالج

 

کالجها نسبت به دانشگاهها به شکل مستقیم برای تربیت نیروهای حرفهای برای بازار کار فعالیت می کنند. این به این معنی است که آنها آموزش عملی یا حرفه ای را ارائه می دهند. به طور کلی طول مدت یک دوره حرفهای  ( Certificate )یک سال یا کمتر است و برنامه دیپلم و یا لیسانس در کالجها ممکن است ۳- ۲ سال طول بکشد.

کالجها همچنین دوره های کارآموزی در زمینه ی تجارت و مدیریت، آموزش زبان و ارتقاء مهارتها ارائه میدهند. علاوه بر این برخی از کالجها در استان انتاریو به طور تخصصی بر برنامههای کشاورزی، علوم پزشکی، هنر و یا دروس نظامی تمرکز دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ادامه تحصیل در آلمان کلیک نمایید.

تحصیل در دانشگاه

 

دانشگاهها مؤسساتی هستند که شما میتوانید مدارک تحصیلی بگیرید. تمامی دانشگاهها دارای دورههای کارشناسی (لیسانس) هستند و بسیاری از آنها علاوه بر دورهی کارشناسی شامل مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز می شوند.

اگر به صورت تمام وقت تحصیل میکنید، دوره های کارشناسی معمولا ۳-۴ سال طول میکشد و در صورتیکه تمایل دارید برای دوره های کارشناسی ارشد اقدام کنید نیاز به مدرک کارشناسی دارید. به طور کلی تحصیل در دانشگاه، مهارتهای علمی و تئوریک دانشجویان را بالا برده و دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی می توانند وارد بازار کار شوند. طول دوره های تحصیلی در مقاطع مختلف عمدتا به صورت زیر است:

 

  • ۳ الی ۴ سال لیسانس
  • ۲ سال فوق لیسانس
  • ۴ الی ۵ سال دکتری

دانشجویان بین المللی برای اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه باید مدرک زبان آکادمیک خود (آیلتس یا تافل) را ارائه دهند. علاوه بر موارد گفته شده تحصیل در دانشگاه پرهزینه‌تر و طولانی‌تر نسبت به کالج است. نتیجه تحصیل در دانشگاه را نیز میتوان از طریق کسب فرصتهای شغلی با درآمد بالاتر مشاهده کرد.

برای مطالعه شرایط تحصیل در کانادا کلیک نمایید.

یکی از پرسش‌هایی که معمولا مهاجران می‌پرسند این است که بهتر است در کالج ادامه تحصیل بدهند یا دانشگاه؟ 


به صورت اجمالی:

تحصیل در کالج ارزان‌تر، سریع‌تر و متناسب‌تر با نیازهای بازار کار است و معمولا برای مشاغل با سطح درآمدی متوسط، نظر کارفرمایان را بیشتر جلب می‌کند. گرفتن پذیرش تحصیلی هم در آن آسان‌تر است.

تحصیل در دانشگاه پرهزینه‌تر و طولانی‌تر است. جنبه‌های تئوری آن بر جنبه‌های عملی مقدم است اما در درازمدت فرصت‌های شغلی با درآمدهای بالاتر را امکانپذیر میکند. البته دریافت پذیرش خصوصا در رشته‌های پرطرفدار دانشگاه‌های مشهور چندان آسان نیست.

بهترین استراتژی، ترکیبی از این دو به صورت برنامه میان‌مدت و بلندمدت است؛ اما اینکه فرد اول دانشگاه برود و بعد یک دوره کوتاه‌مدت کالج را برای افزودن شانس ورود به بازار کار پشت سر بگذارد یا در ابتدا به کالج برود و در فاصلهی طولانی‌تر و پس از ورود به بازار کار، تحصیلات دانشگاهی خود را ادامه دهد به رشته تحصیلی، شرایط بازار کار، میزان آمادگی‌های فرد، شرایط سنی و خانوادگی و برنامه‌های درازمدت شخص برای حضور در بازار کار بازمی‌گردد و باید با دقت بررسی و انتخاب شود. توجه داشته باشید که تداوم موفقیت در بازار کار کانادا به جز از طریق تحصیل و فراگیری مداوم و پیوسته و تا زمان بازنشستگی مقدور نخواهد بود؛ اگر چه ممکن است که این امر در سال‌های بعد از طریق شرکت در کارگاه‌های آموزشی کوتاه‌مدت یا کلاس‌های انفرادی نیم‌ترمی محقق شود و لزوما به معنای تحصیل در یک دوره آموزشی ۲-۳ ساله نیست.

در کانادا دانشگاهها امکان اعطای درجه علمی به افراد را دارند؛ در صورتی که برخی از کالجها این اجازه را ندارند و فقط می توانند گواهینامه علمی یا دیپلم صادر کنند. قابل ذکر است برخی از کالج های تراز اول نیز امکان ارائه ی دوره های کارشناسی را دارند و دانشجویان پس از اتمام تحصیلات در این کالجها مدرک کارشناسی دریافت خواهند کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی در خصوص شرایط کالج ها و دانشگاه ها در کشور های مختلف می توانید با کارشناسان استادی پلن تماس حاصل فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *