تفاوت تحصیل به زبان انگلیسی و آلمانی در آلمان

 

تحصیل در آلمان

آلمان با حدودا ۲ میلیون دانشجوی داخلی و بین‌المللی یکی از قطب‌های اصلی مهاجرت دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی می‌باشد, در این مقاله به بررسی تفاوت تحصیل به زبان انگلیسی و آلمانی در آلمان می پردازیم.

مراکز آموزش عالی در آلمان را می‌توان به ۳ دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

  • دانشگاه‌ یا  (University)
  • دانشگاه‌ علمی کاربردی یا  (Fachhochschule)
  • دانشگاه هنر و موسیقی  (Kuns und Musik und Film Hochschule)

تعداد زیادی رشته تحصیلی در دانشگاههای آلمان، تدریس می‌شود و این رشته‌ها به زبانهای انگلیسی یاآلمانی تدریس می‌شود. تحصیل به زبان انگلیسی یا آلمانی هرکدام مزایا و معایب خودش را می‌تواند داشته باشد.

مقاطع تحصیلی در آلمان همچون بسیاری دیگر از کشورها شمل مقاطع لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری می‌باشد. البته تحصیل در مقطع فوق دکترا یا (Post Doc) نیز در تعدادی از مراکز آموزش عالی آلمان امکان پذیر است. در این قسمت، تفاوت تحصیل به زبان انگلیسی و آلمانی در کشور آلمان را شرح داده‌ایم.

تحصیل در کشور آلمان مزایای زیادی دارد که قطعا به همین علت است که دانشجویان مختلفی این کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنند.

 

تحصیل در مقطع لیسانس (Bachelor) در آلمان

 

تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان متقاضیان فراوانی دارد. طول مدت زمان تحصیل لیسانس در آلمان بین ۶ تا ۸ ترم است.مقطع لیسانس در آلمان شامل رشته‌های مختلفی است که هر کدام به صورت خیلی عالی آموزش داده می‌شوند. در مقطع لیسانس، زبان تحصیل در دانشگاهها در اکثر رشته‌ها زبان آلمانی است و فقط در تعداد محدودی از رشته‌ها تحصیل به زبان انگلیسی انجام می‌شود، البته همان رشته‌هایی هم که به زبان انگلیسی ارائه می‌شود یا در رشته‌های خیلی خاص است یا در دانشگاههای خصوصی ارائه می‌شود. اگر دانشگاه شما به زبان انگلیسی باشد، برای دریافت ویزای تحصیلی از سفارت، نیاز به زبان آلمانی دارید.

 

تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع لیسانس در آلمان

 

برای تحصیل در مقطع لیسانس باید دارای حداقل نمره ۶ آیلس باشید. در مقطع لیسانس، فقط در تعداد محدودی از رشته‌ها ارائه می‌شود و در بعضی از دانشگاهها(معمولا دانشگاههای خصوصی) ارائه می‌شود. هزینه دانشگاههایی که در مقطع لیسانس به زبان انگلیسی است بر اساس رشته خیلی متفاوت است و تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال هم می‌رسد. امکان تحصیل در رشته‌هایی مثل حقوق، پزشکی، دندانپزشکی به زبان انگلیسی وجود ندارد. همچنین اگر به زبان انگلیسی هم بخواهید تحصیل کنید، برای دریافت ویزای دانشجویی به زبان آلمانی نیاز دارید.

 

تحصیل به زبان آلمانی در مقطع لیسانس

 

برای تحصیل در مقطع لیسانس نیاز به حداقل نمره B1 زبان آلمانی است. البته این مدرک برای دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی از سفارت کفایت می‌کند، ولی در تعدادی از رشته‌ها نیاز به نمره زبان B2 هست. با زبان آلمانی تقریبا در تمام رشته‌ها و دانشگاههای آلمان می‌توان تحصیل کرد. هزینه تحصیل به زبان آلمانی در مقطع لیسانس در دانشگاههای آلمان تقریبا رایگان است و فقط مبلغی بابت خدمات دانشگاه پرداخت می‌شود.

اگر هدفتان تحصیل در رشته‌های خاصی مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازس و حقوق هست، قطعا ملزم به یادگیری زبان آلمانی هستید.

نتیجه:

برای تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان قطعا پیشنهاد مشاوران استادی پلن به شما، تحصیل به زبان آلمانی است. چون انتخابهای بیشتری برای رشته و دانشگاه دارید. همچنین هزینه تحصیل شما خیلی کمتر می‌شود و امکان پیدا کردن شغل در حین تحصیل برای شما بیشتر می‌شود. چرا که برای کار کردن قطعا نیاز به یادگیری زبان آلمانی دارید.

البته که برای دریافت ویزای تحصیلی، نیاز به یادگیری زبان آلمانی(حداقل مدرک B1) دارید.

 

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان

  • داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • داشتن دست کم ۱۸ سال سن
  • داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح B1یا آیلتس ۶
  • داشتن تمکن مالی مناسب برای زندگی و تحصیل به مدت یک سال در کشور آلمان

برای دریافت اطلاعات بیشتر برای تحصیل در کشور آلمان، می‌توانید با مشاوران استادی پلن تماس بگیرید، تا شرایط شما را به صورت تخصصی بررسی نمایند.

 

تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس (Master) در آلمان

 

تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس در دانشگاه های آلمان، طرفداران زیادی دارد. طول مدت زمان تحصیل فوق‌لیسانس در آلمان بین ۲ تا ۴ ترم است افراد زیادی برای تحصیل و سپس کار کردن وارد کشور آلمان می‌شوند. البته بعد از تحصیل در آلمان میتوان به کشورهایی مثل اتریش و سوئیس مهاجرت کرد.

 

 

 

تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع فوق‌لیسانس

 

برای تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس به زبان انگلیسی نیاز به مدرک آیتس ۵/۶ دارید. تعداد رشته‌های انگلیسی زبان در فوق‌لیسانس خیلی بیشتر از لیسانس است. ولی باز هم در بعضی از دانشگاهها تحصیل در اینم مقطع به زبان انگلیسی است.هزینه دانشگاهها هم تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال می‌رسد. در بعضی از رشته‌ها مثل مدیریت و MBA امکان تحصیل به زبان انگلیسی بیشتر وجود دارد.

البته اگر در این مقطع بخواهید به زبان انگلیسی تحصیل کنید، برای دریافت ویزای تحصیلی نیاز به مدرک B1 آلمانی دارید. امکان دریافت بورسیه تحصیلی دوره‌های انگلیسی زبان بسیار پایین است.

 

 

تحصیل به زبان آلمانی در مقطع فوق‌لیسانس

 

برای تحصیل در در مقطع فوق‌لیسانس به زبان آلمانی نیاز به مدرک B2 دارید. با زبان آلمانی تقریبا در تمام رشته‌ها و دانشگاههای آلمان می‌توانید تحصیل کنید. هزینه تحصیل برای دانشجویان آلمانی زبان تقریبا رایگان است. البته در بعضی مواقع امکان دریافت بورسیه تحصیل یهم وجود دارد، اما تعداد این بورسیه‌ها خیلی محدود است. تحصیل در رشته‌های مختلف و خاص به زبان آلمانی امکان پذیر است.

نتیجه:

برای تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس در آلمان قطعا پیشنهاد مشاوران استادی پلن به شما، تحصیل به زبان آلمانی است. چون انتخابهای بیشتری برای رشته و دانشگاهها دارید. همچنین هزینه تحصیل شما خیلی کمتر می‌شود و امکان پیدا کردن شغل در حین تحصیل برای شما بیشتر می‌شود. چرا که برای کار کردن قطعا نیاز به یادگیری زبان آلمانی دارید. همچنین برای ارتباط بیشتر برقرار کردن با اساتید و شرکتها، زبان آلمانی تاثیر بیشتری دارد. البته با یادگیری زبان آلمانی، فرهنگ مردم این کشور را راحتتر  یاد می‌گیرید.

 

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس در آلمان

  • مدرک کارشناسی معتبر
  • داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح B2یا آیلتس ۶/۵
  • داشتن توصیه نامه اساتید (۳ عدد)
  • داشتن تمکن مالی مناسب برای زندگی و تحصیل به مدت یک سال در کشور آلمان
  • سطح علمی مناسب
  • داشتن انگیزه نامه تحصیلی (SOP)

 

 

تحصیل در مقطع دکتری در آلمان

 

امکان دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری در آلمان وجود دارد. دانشگاههای زیادی در رشته‌های مختلفی، پذیرش دانشجو انجام می‌دهند. دوره دکتری بین ۳ تا ۵ سال است و بر اساس اینکه چه رشته‌ای را انتخاب میکنید، متفاوت است. دانشجویان زیادی این کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنند و علت آن هم سطح بالای دانشگاههای این کشور است.

 

 

تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع دکتری

 

برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع دکتری نمره زبان ۷آیلتس و در بعضی مواقع آیلتس ۵/۷ نیاز است. رشته‌های زیادی در این مقطع به زبان انگلیسی ارائه میشود، ولی بعضی از رشته‌ها( فلسفه، هنر، پزشکی) فقط به زبان آلمانی است. ولی اکثر رشته‌های مهندسی و مدیریت و علوم پایه به زبان انگلیسی ارائه میشود. اگر تحصیل دانشجو به زبان انگلیسی هم باشد ولی قصد کار کردن در آلمان را داشته باشد نیاز به یادگیری زبان آلمانی حداقل در سطح متوسط را دارد. امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان انگلیسی زبان وجود دارد و اکثر دانشگاهها در این مقطع، به نوعی بورسیه تحصیلی به دانشجویان پرداخت می‌کنند. اگر هدفتان بعد از تحصیل مهاجرت به کشورهای دیگر است، تحصیل به زبان انگلیسی می‌تواند برای افراد بهتر باشد.

 

 

تحصیل به زبان آلمانی در مقطع دکتری

 

برای تحصیل در مقطع دکتری به زبان آلمانی به حداقل مدرک (B2) در رشته‌های فنی و مهندسی، و در رشته‌های دیگر به مدرک (C1 یا C2) نیاز است.

امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان این مقطع زیاد است. در ضمن تعداد بورسیه‌های ارائه شده به دانشجویان این مقطع به زبان آلمانی نسبت به زبان انگلیسی بیشتر است و همچنین شانس پیدا کردن شغل برای این افراد در کشور آلمان بیشتر است. در ضمن در بعضی اگر هدفتان بعد از اتمام تحصیل، ماندن در کشور آلمان است ، تحصیل به زبان آلمانی برای افراد بهتر است.

نتیجه: اگر هدفتان ماندن در کشور آلمان یا مهاجرت به کشور اتریش است بهتر است که تحصیل شما به زبان آلمانی باشد، ولی اگر هدفتان بازگشت به کشورتان یا مهاجرت به کشورهای دیگر هست تحصیل به زبان انگلیسی بهتر است. امکان دریافت بورسیه تحصیلی در هر دو حالت وجود دارد، اما تعداد بورسیه‌های ارائه شده به زبان آلمانی بیشتر از زبان انگلیسی است.

 

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع دکتری در آلمان

 

  • داشتن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد معتبر
  • داشتن مقالات علمی مندرج در نشریت معتبر همچون ISI
  • داشتن انگیزه نامه تحصیلی (SOP)
  • داشتن توصیه نامه اساتید (۳ عدد)
  • داشتن پروپوزال
  • داشتن رزومه قوی علمی
  • یافتن استاد راهنمای مناسب با موضوع پروپوزال خودتان
  • توانایی مجاب کردن استاد راهنما برای دریافت پذیرش تحصیلی

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

۲ دیدگاه

  • سلام
    مرسی بابت مقاله خوبتون
    میشه در خصوص تفاوت شهریه تحصیل به زبان انگلیسی و آلمانی در المان هم صحبت کنید.

    باتشکر

    • عرض ادب

      می توانید در برگه ی مربوط به کشور آلمان در بخض هزینه اقامت مطالعه بفرمایید و در صورت نیاز برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید.

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *