تفاوت های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

 

هنگامی که تصمیم می گیرید به تحصیلات خود در مقاطع بالاتر ادامه دهید، همواره یک سوال اصلی پیش می آید؟ آیا باید پس از گرقتن مدرک کارشناسی ارشد تحصیلات خود را متوقف کنم یا تحصیلات خود را در مقطع دکترا ادامه دهم؟ برای تصمیم گیری در این زمینه لازم است ابتدا ویژگی ها و تفاوت های تحصیل در هر یک از مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را دریابید و سپس با توجه به شرایط فردی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و یا ادامه ی تحصیل در مقطع دکترا تصمیم گیری کنید. به همین جهت در این مقاله سعی کرده ایم تا مهم ترین تفاوت های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را بررسی کنیم:

  • زمان تحصیل

مدرک تحصیلات تکمیلی نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی در زمان دارد. مدارک کارشناسی ارشد در مقایسه با مدارک دکترا نیاز به زمان کمتری دارند. به طور معمول یک دانشجوی تمام وقت می تواند مدرک کارشناسی ارشد خود را در حدود دو سال کسب کند. اما مقطع دکترا معمولاً به پنج تا شش سال زمان نیاز دارد و افراد زیادی نیز هفت تا نه سال طول می کشد تا بتوانند مدرک دکترای خود را دریافت کنند.

  • هزینه تحصیل

با توجه به اینکه مقطع دکترا برای تکمیل مدت زمان بیشتری طول می کشد، بنابراین به پول بیشتری نیز نیاز دارد. البته این امر به این معنا نیست که تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ارزان است. نکته اصلی این است که ممکن است پس از اتمام مقطع دکترا حقوق بالاتری داشته باشد و بنابراین ارزش هزینه بیشتر در دراز مدت را دارد.

  • تعهد

     

تحصیلات تکمیلی کار زیادی می طلبد. بسیاری از دانشجویان، هنگامی که از دانشگاه دور می شوند، درمی یابند که تحصیلات تکمیلی از نظر کار و انرژی فکری به تعهد بسیار بیشتری نیاز دارد. مقطع تحصیلات تکمیلی غالباً بسیار رقابتی است و سالهای تحصیلی مورد نیاز برای مقطع دکترا بیشتر است. بنابراین نیاز به پشتکار در مقیاس بالاتر و فراتر از آنچه دانشجویان در نظر دارند، می باشد. به طور کلی تفاوت کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در توانایی دانشجو برای تمرکز بر رشته خود و موضوعاتی که بیشتر به آنها علاقه دارد، نهفته است. در حالی که تحصیلات تکمیلی به کار بیشتری احتیاج دارد و بیشتر دانشجویان آن را لذت بخش می خوانند، زیرا شامل موضوعاتی است که به آن بسیار علاقمند هستند.

  • مزایا و معایب

     

بنابراین می دانیم که تحصیلات تکمیلی برای کارشناسی ارشد و دکتری به زمان، پول و تعهد نیاز دارد. پس کدام را باید انتخاب کنید؟

 

اگر عاشق یادگیری هستید و می خواهید به عنوان استاد، شغلی را دنبال کنید، پس تحصیل در مقطع دکتری برای شما لازم است. در حالیکه مدارک کارشناسی ارشد گرایش بیشتری به سمت شغل و ورود به بازار کار و دکتری تمایل به پژوهش بیشتر دارد؛ زیرا افراد را برای مشاغل پژوهش محور آماده می کند.

علاوه بر این مدرک کارشناسی ارشد دارای مزایای مشخصی است که از آن جمله می توان به وقت و هزینه کمتر در مقایسه با مدرک دکترا اشاره کرد. همچنین مدرک کارشناسی ارشد می تواند تخصص شما در یک رشته را افزایش دهد. این مدرک به ویژه برای افرادی که مدتی در یک حرفه خاص کار کرده اند و به دنبال این هستند که دانش جدیدی را کسب کنند و از این طریق در حرفه ی کاری خود تحولی ایجاد کنند، مناسب است.

مدرک کارشناسی ارشد می تواند یک روش عالی برای تغییر شغل باشد. برای افرادی که مدتی در یک حرفه فعالیت داشتند و دریافتند که حرفه یا تحصیلات مقطع کارشناسی، آنها را به مسیری که دوست دارند بروند، هدایت نمی کند؛ می توانند با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از طریق دستیابی به دانش و مهارت های جدید، در یک جهت دیگر به فعالیت خود ادامه دهند.

اما مواردی وجود دارد که مدرک کارشناسی ارشد به سادگی قادر به پوشش آن نیست. به عنوان مثال برای دانشجویانی که قصد دارند استاد شوند، تحصیل در مقطع دکترا لازم است. حتی معدود افرادی که تنها با مدرک کارشناسی ارشد به موقعیت تدریس دست پیدا کرده اند، تمایل دارند که تحصیلات خود را در مقطع دکترا ادامه دهند. فارغ التحصیلان دکترا همچنین می توانند در بازار شغلی با رقابت روزافزون، کمک کننده باشد. یکی از جنبه های کمتر ملموس و بسیار مهم اخذ مدرک دکتری، ایجاد دانش است. به طوری که تحصیل در مقطع دکترا به انجام تحقیقات عمیقی نیاز دارد که این تحقیقات، اطلاعات جدیدی را با خود به همراه دارد. همچنین افراد علاقمند به ادامه ی تحصیل در مقطع دکترا باید مطالعات خود را دوست داشته باشند و از انجام پروژه های جدید هیجان زده شوند.

برای مطالعه مقاله دانشگاه های برتر اروپا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کلیک نمایید.

 

به طور خلاصه تحصیل در مقطع دکتری زمانی ارزشمند است که واقعاً رشته خود را دوست داشته باشید، از تحصیلات خود لذت ببرید و مزایا و اعتباری که منوط به دریافت مدرک دکترا است را بخواهید. اگر فقط به دنبال تغییر رشته یا به دست آوردن پیشرفت هستید و فکر نمی کنید که بتوانید در طول دوره ی ۴ تا ۶ ساله ی تحصیل در مقطع دکترا بتوانید علاقه خود را حفظ کنید، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب بهتری برای شماست.

با این وجود در نظر داشته باشید که ممکن است بتوانید برای دکترا کمک های مالی بیشتری دریافت کنید. از آنجایی که تحصیل در مقطع دکترا مدت زمان بیشتری طول می کشد، دانشگاه ها تشخیص می دهند که دانشجویانی که در تلاش برای دستیابی به این مدرک هستند، بیشتر از دانشجویانی که فقط مدرک کارشناسی ارشد می خواهند، نیاز به کمک مالی دارند. با این وجود در نظر داشته باشید که پذیرش دکترا در مقایسه با کارشناسی ارشد می تواند رقابتی تر باشد و به همین جهت ممکن است شانس پذیرش شما را کاهش دهد. در صورت عدم پذیرش ورود به دوره دکتری می توانید در صورت امکان برای تحصیل در یک برنامه کارشناسی ارشد اقدام کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر ما به شما مطالعه مقاله تفاوت سطح درآمد با مقاطع تحصیلی مختلف در کانادا را پیشنهاد می دهیم.

 

به طور کلی با توجه به آنچه گفته شد و بررسی شرایط فردی شما می توانید تصمیم بگیرید که برای تحصیل در مقطع دکترا اقدام کنید یا تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهید. با این وجود در صورتی که هنوز به یک نتیجه ی قطعی برای تحصیل در هر یک از این مقاطع تحصیلی دست نیافته اید، می توانید از مشاورین Study plan کمک بگیرید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

۱۷ دیدگاه

    • با سلام

      خوب هردو شرایط متفاوتی دارند. از نظر شانس پذیرش , فوق لیسانس به نسبت دکترا ظرفیت دانشجوی بیشتری دارد, از طرف دیگر طول دوره آن به صورت متوسط ۲ سال است, که زمینه مناسبی برای ورود به بازار کار به حساب می آید.
      از نظر کمک هزینه مقدار فاند دریافتی دانشجوی دکترا بیشتر است و در بعضی کشور ها از جمله هلند مقدار حقوق ۲,۲۲۲ یورو تا ۳,۶۴۰ یورو به صورت متوسط در نظر گرفته اند.
      با این وجود برای بررسی بهتر و انتخاب کشور و مقطع مناسب , پیشنهاد می کنیم از مشاوره ی تلفنی , حضوری و یا فرم های ارزیابی استفاده نمایید.

      موفق باشید – حسن زاده

  • سلام وقتتون بخیر..
    من کنکوری هستم و بنا به علایقم میخوام کارشناسی ارشد روانشناسی (بالینی یا عمومی)رو انتخاب کنم .
    برای رسیدن به مقطع استادی لزوما باید تجربه تدریس در اموزش و پرورش داشته باشی یا فقط اخذ کارشناسی ارشد و شرایط سنی و معدل و… کفایت میکنه؟

    • باسلام

      برای موفقیت و رسیدن به مقاطع بالاتر در رشته ی روانشانسی بالنی،
      شما نیاز به تجربه ی پژوهشی در این رشته ، معدل ، رزومه خوب ، فعالیت های مرتبط ، مدرک تحصیلی مرتبط ، و مدرک زبان دارید.

      برای دریافت راهنمایی بیشتر، پیشنهاد می کنیم فرم ارزیابی سایت را تکمیل کنید.

      https://studyplan.org/%d9%be%d8%b1%d9%88%d9%81%d8%a7%db%8c%d9%84/

      موفق باشید

  • سلام
    من در مقطع ارشد برق درحال تحصیلم و هدفم ادامه تحصیل در مقطع دکتری و هیئت علمی شدن هست. آیا امکان اینکه بتونم هیئت علمی بشم هست یا نه؟

    • باسلام

      برای رسیدن به برنامه ای که ذکر کردید، باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید.
      که اولین مرحله آن دریافت پذیرش در مقطع دکترا و یا فوق لیسانس است و سپس ادامه آن … .

      برای اطلاعات بیشتر می توانید از مشاوره رایگان دفتر تهران استفاده نمایید.

      موفق باشید

  • سلام بنده رشته ام مهندسی هسته ای هست علاقه ‌‌‌‌‌‌و استعدادی در تدریس ندارم هدفم ورود به بازار کار است به نظر شما باید دکتری بگیرم یا ارشد کفایت می کند ممنون میشم جواب بدید
    با تشکر

    • وقت بخیر

      ببینید ورود به بازار کار از دو مقطع دکتری و فوق امکان پذیره ، اما زمینه کاری ، تعداد و ورود راحت تر به کار موارد است که باید در نظر بگیرید.

      با این حال براساس فیدبک ای که ما از دانشجویان گرفتیم ، دانشجویان فارغ التحصیل در مقطع مستر ، ورود بهتری به کار داشته اند.

      برای کسب اطلاعات بیشتر ، می توانید از مشاوره های تلفنی و آنلاین مجموعه استفاده کنید.

      موفق باشید

  • سلام وقتتون بخیر ،من با ۲۹ سال سن مجرد دارای مدرک مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی بامعدل ۱۶/۵ از دانشگاه غیرانتفاعی ، بدون سابقه کار ،مدرک زبان انگلیسی ندارم و سطح زبانم ضعیف است باتوجه به شرایطم اگر همین الان برای گرفتن ایلتس اقدام کنم و دنبال اخذ ویزای تحصیلی هلند باشم بهتر است؟ یا
    برای ارشد در یک دانشگاه تاپ ایران اقدام کنم و همزمان مدرک ایلتس رو بگیرم و چند مقاله ISI بدم و بعد برای دکترا ، به دنبال ویزای تحصیلی هلند باشم.
    شما که در این زمینه تخصص دارین کدوم راه رو پیشنهاد میدین، ممنون میشم راهنماییم کنید.
    از مشاوره و راهنمایی تون وهمچنین سایت عالی تون بسیار سپاسگزارم.

    • عرض ادب و احترام

      با توجه به ظرفیت ها و رقابت هایی که در مقطع دکترا وجود دارد ، و همچنین سطح رزومه دانشجویان که توبیشتر اوقات حالت ایده الی ندارد.

      پیشنهاد میکنم در صورت داشتن پایان خدمت و یا معافیت تحصیلی کافی، برای دریافت آیلتس ۷.۰ آکادمیک و مدرک GRE حدود ۳۱۴ اقدام کنید، چون این ۲ تاثیر خیلی زیادی در دریافت پذیرش همراه با بورسیه در یک دانشگاه خوب هلند می گذارند که این انتخاب نتیجه خیلی بهتری نسبت به انتخاب اول برای شما خواهد داشت.

      نکته بعد پس از دوره فوق در هلند ، شما شانس بیشتری برای ادامه تحصیل در یک پوزشین دکترا رایگان، همراه با حقوق ماهیانه خواهید داشت.

      برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی از طریق رزرو وقت مشاوره با ا در ارتباط باشید.

      موفق باشید
      آقای – حسن زاده

      • سلام خسته نباشید، ممنون بابت وقتتون که بهم دادید و راهنمایی بسیار عالی و کامل تون، ضمنا در راستای توضیحاتتون دو سوال واسم پیش اومد. اول اینکه چون مدرک کارشناسیم از یک دانشگاه غیر انتفاعی، برای معادل سازی به مشکل بر نمی خورم؟ همچنین طبق فرمایشاتتون اگر آیلتس و مدرک GRE رو با نمرات بالا اخذ کنم، امکان داره واسه ادامه تحصیل در مقطع ارشد در هلند، بورسیه تحصیلی بهم تعلق بگیره ؟

  • سلام من ارشد لیزر دارم و میخوام دکترای همین رشته رو بخونم عده ای میگن شغل ارشد و دکترای رشته لیزر یکی هیت و وقت تلف کردن برای دکترا میشه راهنمایی کنبد ممنون

  • باسلام وقت بخیر
    فوق لیسانس مدیریت مالی گرفتم می‌خوام ادامه تحصیل بدم برای دکترا امکانش هست روند خواندن دکترا و پیش نیاز ها را بفرمایید

  • با سلام من میخوام رشته زبان انگلیسی رو بخونم بامعدل ۱۹ و زبان انگلیسی عالی ام و برای دانشگاه میرم شیکاگو من میخوام بالا ترین سطح زبان انگلیسی رو بگیرم با تشکر.

    • لطفا برای دریافت مشاوره براساس شرایط تون، فرم ارزیابی رایگان را در وبسایت استادی پلن پر کنید. تا کارشناسان مجموعه در اسرع وقت شرایط تون رو بررسی کنن و خدمتتون مشاوره بدن.

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *