تفاوت های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اروپا، آمریکا و کانادا

 

پس از تصمیم گیری در مورد مقطع تحصیلی یکی از دشوارترین تصمیم ها انتخاب کشور مناسب جهت ادامه ی تحصیلات دانشگاهی است. این تصمیم گیری نیازمند کسب اطلاعات در خصوص شرایط و ویژگی های تحصیل در هر یک از کشورها است.حال یک سوال بزرگ مطرح می شود. بهترین کشور برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کدام است؟ این مقاله به شما در تصمیم گیری صحیح کمک می کند، زیرا یک مطالعه مقایسه ای بین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایالات متحده آمریکا در مقابل کانادا و در مقابل اروپا با توجه به جنبه های مختلف تحصیل در خارج از کشور است. به همین جهت در این مقاله تلاش کرده ایم تا اصلی ترین تفاوت های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اروپا، آمریکا و کانادا را با یکدیگر مقایسه کنیم.

  • کارشناسی ارشد در ایالات متحده ی آمریکا

آمریکا بزرگترین بازار برای تحصیل در خارج از کشور را دارد. در ایالات متحده، دانشگاه های معتبری همچون پرینستون، هاروارد، MIT ، استنفورد و غیره وجود دارد. از آنجا که این کشور قطب علمی و فناوری در جهان محسوب می شود، بسیاری از دانشجویان ترجیح می دهند کارشناسی ارشد خود را در آمریکا بگذرانند. به همین جهت یک دوره ۲۴-۱۲ ماهه ی تحصیلی در یک دانشگاه برای دریافت مقطع کارشناسی ارشد امری ضروری است که می تواند این دوره به صورت آموزش محور یا پژوهش محور باشد. در ادامه شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا را مورد بررسی قرار می دهیم:

  1. معیارهای ورود به دانشگاه های آمریکا

     

برای یک دانشجوی بین المللی، تحصیلات ۱۶ ساله (لیسانس ۴ ساله) به منظور واجد شرایط بودن برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایالات متحده الزامی است (استثنائاتی نیز در آن وجود دارد). علاوه بر این  نمره خوب GRE و IELTS یا TOEFL نیز برای تحصیل در دانشگاه لازم است.

  1. هزینه ها در آمریکا

به طور متوسط شهریه کارشناسی ارشد در ایالات متحده حدود ۶۰۰۰۰ – ۱۵،۰۰۰ دلار در سال و هزینه زندگی حدود ۱۵،۰۰۰- ۱۰،۰۰۰ دلار در سال خواهد بود.

  • در دسترس بودن کمک های مالی و بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی:

هزینه ها و شهریه ها در ایالات متحده بالاست است. اما  بورسیه های تحصیلی متنوعی نیز وجود دارد که دانشجویان بین المللی به عنوان کمک هزینه ی دانشجویی می توانند از آن استفاده کنند. بهترین مکان برای شروع به اقدام جهت دریافت بورسیه ها نیز دانشگاه محل تحصیل شماست.

  1. کیفیت آموزش در آمریکا

ایالات متحده به دلیل کیفیت بالای آموزش خود در سطح جهان شناخته شده است. این امر همان دلیلی است که آمریکا را به مقصد محبوب برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در خارج از کشور تبدیل کرده است. علاوه بر این برخی از دانشگاه های برتر جهان در ایالات متحده واقع شده است. به طوری که در سال ۲۰۱۸ بر اساس رتبه بندی دانشگاه های جهان به انتخاب QS & Times Higher Education ، تقریباً ۶۰ دانشگاه آمریکایی در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار داشتند. به همین جهت ایالات متحده به دلیل اعتبار بسیار زیادش برای آموزش، تحقیق، فناوری، نوآوری و فرصت های شغلی، محبوب ترین مقصد برای دانشجویان بین المللی است. اما دریافت پذیرش در دانشگاه های برتر آمریکا بسیار دشوار است. به طوری که میزان پذیرش در دانشگاه های برتر ایالات متحده حدود ۵ – ۷٪ است که نشان از رقابت بالا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های آمریکا دارد.

  1. فرصت های شغلی در آمریکا

بیشتر شرکت های Fortune 500 در ایالات متحده قرار دارند که از جمله ی آنها می توان به بزرگترین شرکت­ های فنی مانند گوگل، اپل، مایکروسافت، آمازون، فیس بوک و غیره اشاره کرد. از اینرو فرصت های شغلی زیادی برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد در ایالات متحده وجود دارد. به طوری که یک فارغ التحصیل کارشناسی ارشد می تواند شغلی با حقوق سالانه حدود ۶۹،۰۰۰ دلار تا ۹۰،۰۰۰ دلار در سال بدست آورد. مشاغل پردرآمد نیز معمولاً در حوزه های تبلیغاتی، مالی، IT، مهندسی و مدیریت در دسترس هستند.

  1. اجازه ی کار پس از فارغ التحصیلی در آمریکا

اقامت در ایالات متحده برای دانشجویان بین المللی گزینه ی بسیار مناسبی است. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد می توانند با اخذ مجوز اشتغال موقت به مدت ۱۲ ماه پس از فارغ التحصیلی در آمریکا کار کرده و در این کشور اقامت داشته باشند (۲۴ ماه برای فارغ التحصیلان STEM). سپس دانشجو می تواند متقاضی دریافت مجوز اشتغال دائم باشد تا مدت زمان ویزا افزایش یابد. توجه داشته باشید که اقامت دائم در آمریکا فرایندی طولانی و آهسته است که به این منظور دانشجویان بین المللی نیاز دارند حداقل ۵ تا ۱۰ سال در ایالات متحده کار کنند تا بتوانند اقامت دائم این کشور را بدست آورند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط تحصیل در آمریکا یشنهاد میکنیم مقاله تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا  را مطالعه کنید.

  • کارشناسی ارشد در اروپا

     

بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان مانند کمبریج، آکسفورد، انستیتوی فدرال سوئیس، دانشگاه فناوری مونیخ که از جمله ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند در اروپا قرار دارند. دوره های کارشناسی ارشد در اروپا حدود ۱۸ الی ۲۴ ماه طول می کشد. اما دوره های یک ساله ی کارشناسی ارشد (۹ – ۱۲ ماه) نیز در اروپا بسیار متداول است.

  1. معیارهای ورود به دانشگاه های اروپا

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اروپا، یک دانشجو باید ۱۵ سال تحصیلی را گذرانده باشد. همچنین دانشجویان بین المللی باید زبان خارجی مربوطه را نیز بیاموزند. به عنوان مثال برای تحصیل در یک دوره ی کارشناسی ارشد به زبان آلمانی در کشور آلمان، دانشجو باید به حداقل سطح B2 / C1 از زبان آلمانی مسلط باشد. علاوه بر این، داشتن مدرک آیلتس یا تافل برای دانشگاه های اروپایی الزامی است و ممکن است برخی از دانشگاه ها نمره GRE / GMAT را نیز درخواست کنند.

  1. هزینه های اروپا

هزینه تحصیل در کشورهای اروپایی با یکدیگر متفاوت است. اما به طور متوسط شهریه در کشورهای اروپایی حدود ۱۲،۶۰۰ یورو در سال هزینه خواهد داشت. این رقم را به ۹۰۰-۶۵۰ یورو هزینه های زندگی در ماه اضافه کنید.

  • در دسترس بودن کمک های مالی و بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی:

     

گرچه شهریه در اروپا نسبت به سایر کشورها نسبتاً پایین تر است، با این وجود کمک های مالی بسیاری به دانشجویان ارائه می شود. در دسترس بودن این کمک هزینه ها و بورسیه های تحصیلی از یک کشور به کشورهای دیگر اروپا متفاوت است. با این وجود بسیاری از دانشگاه ها بورسیه های سخاوتمندانه ای اعطا می کنند. تعدادی از بورس های ممتاز در کشورهای اروپایی عبارتند از: برنامه کمک هزینه تحصیلی هلند (هلند) ، بورسیه های DAAD در ارتباط با کشورهای در حال توسعه (آلمان) ، برنامه بورس تحصیلی عالی ایفل (فرانسه) ، VLIR-UOS (جوایز بورس تحصیلی بلژیک) ، بورسیه های تحصیلی مؤسسه سوئدی (سوئد) ، بورسیه های شورای انگلیس و بورسیه های تحصیلی مشترک المنافع (انگلستان).

  1. کیفیت آموزش اروپا

از آنجا که بسیاری از دانشگاه های برتر جهان در کشورهای اروپایی قرار دارند، کیفیت آموزش در اروپا نسبت به سایر دانشگاه های جهان بسیار بالاست و آموزش ارائه شده در کشورهای اروپایی بیشتر مرتبط با پژوهش است که بیشتر بر دانش عملی در مقایسه با دانش نظری تاکید دارد.

  1. فرصت های شغلی اروپا

اگرچه کشورهای اروپایی از پیشینه تحصیلی خوبی برخوردار هستند اما مسئله بیکاری در این قاره بیش از ۵۰٪ است، این بدان معناست که اروپا از نظر فرصت های شغلی در مقایسه با آمریکا و کانادا از شرایط خوبی برخوردار نیست و رقابت برای ایجاد شغل در اروپا سخت است. با این حال اروپا از متخصصان واجد شرایط و ماهر (از نظر فنی و زبان) بسیار استقبال می کند. بسته به مهارت و شغل، فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد می توانند سالانه ۳۰،۰۰۰ تا ۴۰،۰۰۰ یورو درآمد کسب کنند.

  1. اجازه ی کار پس از فارغ التحصیلی:

اخذ مجوز دانشجویی در اروپا به نسبت برای دانشجویان آسان تر است. اگر دانشجویی نامه پذیرش را از دانشگاه مربوطه دریافت کند، مجوز لازم توسط دولت برای کل مدت تحصیل صادر می شود. اما اگر دانشجویی بخواهد در اروپا اقامت داشته باشد، باید با اخذ ویزای اقامت دائم از طریق اقامت مداوم به مدت ۵ سال در اروپا به اقامت دائم در این کشور دست یابد.

  • کارشناسی ارشد در کانادا

     

کانادا، زیباترین مقصد و همچنین سریعترین بازار در حال رشد برای تحصیل در خارج از کشور را دارد. حدود ۹۸ دانشگاه در کانادا وجود دارد که سالانه تقریباً ۱.۸ میلیون دانشجو از سراسر جهان را برای تحصیل به خود جذب می کند. علاوه بر این دولت کانادا به منظور تشویق و ترغیب دانشجویان بین المللی تلاش می کند تا هر دو تجربه نظری و عملی را به عنوان بخشی از برنامه درسی خود ارائه دهد.

  1. معیارهای ورود به دانشگاه های کانادا

برای تحصیل در دانشگاه های کانادا، یک دانشجوی بین المللی باید دارای مدرک آیلتس یا تافل و در صورت نیاز GRE / GMAT باشد. همچنین لازم است توانایی مالی دانشجویان بین المللی اثبات شود. به همین منظور باید از ابتدا بودجه آموزشی کل دوره تحصیلی خود در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا را داشته باشند.

  1. هزینه های کانادا

شهریه و هزینه های زندگی فرد با توجه به محلی که در آن زندگی می کند و دانشگاه مورد نظر متفاوت است. اما به طور متوسط، شهریه پایه در کالج های کانادایی حدود ۲۰،۰۰۰ دلار کانادا و متوسط هزینه های زندگی یک فرد در حدود ۱۰۸۰۰ دلار کانادا برای یک سال است.

  • در دسترس بودن کمکهای مالی و بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی:

     

بسیاری از دانشگاه های کانادا بر اساس مهارت و استعداد دانشجویان، کمک های مالی مختلفی از قبیل وام های دانشجویی، کمک های مالی دانشجویی، بورسیه های تحصیلی و سایر کمک های مالی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. علاوه بر این تعداد کمی از بورسیه های تحصیلی مستقیماً توسط دولت یا سازمان های خارجی نیز به دانشجویان بین المللی مستعد اعطا می شود که از جمله ی آنها بورسیه ی تحصیلات تکمیلی ونیر کانادا، بورسیه تحصیلی جوایز آسیا و اقیانوسیه در کانادا (CAPA)، باندینگ بورس تحصیلات تکمیلی، برنامه دانشمندان Sauvé و … است.

  1. کیفیت آموزش کانادا

دولت کانادا نسبت به کیفیت و کمیت تدریس و تحقیق در دانشگاه ها بسیار حساس است. به همین جهت کیفیت آموزش در دانشگاه های کانادا از سطح بالایی برخوردار است و به دو شکل پژوهش محور و پایان نامه محور ارائه می شود. علاوه بر این، هر دانشجویی که می خواهد مدرک کارشناسی ارشد دریافت کند، باید ۳۶ ساعت درسی را بگذراند.

  1. فرصت های شغلی در کانادا

به محض کسب مدرک کارشناسی ارشد، فرصت های شغلی زیادی برای دانشجویان بین المللی فراهم است. در همین راستا شرکت های زیادی در کانادا وجود دارند که همواره در جستجوی دانش آموختگان کارشناسی ارشد هستند و دارندگان مدرک کارشناسی ارشد می توانند بطور متوسط سالانه تا ۵۰ هزار دلار کانادا درآمد داشته باشند.

  1. اجازه ی کار پس از فارغ التحصیلی کانادا

برای تحصیل در کانادا اخذ ویزای دانشجویی اجباری است. برای اخذ ویزای دانشجویی نیز دانشجو باید پذیرش از دانشگاه کانادا را داشته باشد. اسکان یا اخذ ویزای اقامت دائم در کانادا چندان دشوار نیست. بدین صورت که اگر هر فردی موفق به دریافت شغل دائمی یا مطمئن شود، اخذ اقامت دائم در کشور کانادا بسیار آسان خواهد بود.

  • مقایسه کارشناسی ارشد در آمریکا و اروپا

برنامه درسی در دانشگاه های آمریکا و اروپا بسیار به هم نزدیک است. تقریباً ۵۰ دانشگاه آمریکا و ۹۰ دانشگاه اروپا هر ساله در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. هم ایالات متحده و هم اروپا یک برنامه درسی بسیار تحقیق محور دارند. اما در ایالات متحده، پذیرش در دانشگاه های برتر به مشخصات کلی و ارزیابی جامع بستگی دارد. در مقابل دانشگاه های اروپا بیشتر بر نمرات لیسانس، تجربه تحقیق و مهارت های فنی تأکید می کنند.

تحصیل در دانشگاه های اروپا بسیار ارزان تر از دانشگاه های آمریکاست. به همین ترتیب هزینه زندگی در ایالات متحده نیز بالاتر است اما هر دو کشور کمک های مالی بسیاری را به دانشجویانی که قصد ادامه ی تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند، ارائه می دهند. با این حال دانشگاه های ایالات متحده از لحاظ ارائه کمک های مالی سخاوتمندانه تر هستند. فرصت های شغلی در آمریکا و اروپا نیز تقریبا یکسان است اما مقیاس دستمزد در کشورهای اروپایی نسبتاً بیشتر است. به این ترتیب که در ایالات متحده، متوسط شروع حقوق سالانه فارغ التحصیلان آمریکایی در حدود ۷۰،۰۰۰ دلار است اما در اروپا این رقم در حدود ۳۵۰۰۰ یورو است. علاوه بر این در اروپا دانش زبان محلی در هنگام اشتغال نقش مهمی ایفا می کند.

  • مقایسه کارشناسی ارشد در آمریکا و کانادا

ایالات متحده آمریکا و کانادا هر دو مقاصد بسیار مناسبی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند. وقتی صحبت از رتبه بندی دانشگاه ها در سطح جهان می شود، دانشگاه های آمریکا به وضوح در رده ی بالاتری قرار دارند. در حالیکه تنها ۷ – ۸ دانشگاه کانادا در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. علاوه بر این هزینه های تحصیل در کانادا ۳۰ – ۴۰ درصد ارزان تر از ایالات متحده است. به همین ترتیب هزینه های زندگی در کانادا نیز کمتر از ایالات متحده است. اما شما می توانید ۳۰ – ۴۰ درصد بیشتر در ایالات متحده درآمد کسب کنید. دریافت اقامت دائم در کانادا نسبت به آمریکا راحت تر است اما این روند در آمریکا کمی طولانی تر است. علاوه بر این فرصت های شغلی در کانادا نسبت به ایالات متحده امن تر است؛ اما بازار کار ایالات متحده بزرگتر از بازار کار کاناداست.

  • مقایسه کارشناسی ارشد در اروپا و کانادا

     

دانشگاه های اروپا نسبت به کانادا دارای استانداردهای بالاتری در زمینه ی تحصیلی هستند. دانشگاه های اروپایی عمدتا در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند در حالیکه دانشگاه های کانادا در بین ۳۰۰ – ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. اروپا عمدتا آموزش را به شکل رایگان ارائه می دهد یا هزینه های آن در مقایسه با هزینه ی دانشگاه های کانادا کمتر است. همچنین هزینه های زندگی در اروپا نیز نسبتاً کمتر از کشور کانادا است. از نظر کمک های مالی و بورس های تحصیلی، دانشگاه های اروپا نسبت به همتایان کانادایی سخاوتمندانه تر هستند. اما اخذ شغل در یک کشور اروپایی می تواند کمی دشوار باشد؛ زیرا دانشجو مجبور است به زبان کشور محل تحصیل خود تسلط کافی داشته باشد. در حالیکه در کانادا هیچ مانع زبانی وجود ندارد. به علاوه کسب اقامت دائم در اروپا کمی دشوارتر است و فرد برای دریافت ویزای اقامت دائم باید ۵ سال صبر کند. اما این شرایط در کانادا حاکم نیست.

با توجه به آنچه گفته شد، می توان در خصوص انتخاب کشور مناسب برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد تصمیم گیری کرد. با این وجود دریافت اطلاعات جزئی تر در خصوص هر یک از دانشگاه ها و شرایط تحصیل در هر یک از کشورها نیز می تواند بر تصمیم گیری شخص اثرگذار باشد. به همین منظور و برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کشورها و دانشگاه ها می توانید با مشاورین استادی پلن تماس حاصل نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

۲ دیدگاه

  • در ابتدا از مقاله های خوبی که در سایت تون قرار میدن تشکر می کنم.

    یک سوالی داشتم در خصوص بحث زبان , اینکه آیلتس بدم بهتره یا تافل, اینم در نظر بگیرید که می خوام برای اروپا و کانادا هم زمان اقدام کنم.

    با تشکر

    • با سلام

      در حال حاضر تمامی دانشگاه ها هر دو مدرک زبان تافل و آیلتس را دریافت می کنند , و تنها تفاوت بر سر نمره این دو مدرک است , که این نمره بر اساس شرایط ادمیشن هر دانشگاه متفاوت است.
      البته لازم به ذکر است , تفاوت هایی در این دو مدرک در دانشگاه های وجود دارد , برای مثال با بررسی شرایط پذیرش دانشگاه های آمریکا مشاهده خواهید کرد , که نمره زبان کمتری در آزمون تافل به نسبت آیلتس از دانشجو در خواست می کند.

      برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید از فرم ارزیابی و یا مشاوره تلفنی استفاده نمایید.

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *