دانشگاه-فنی-مونیخ-Technical-University-of-Munich

 

 

دانشجویان دانشگاه فنی مونیخ می­توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به تحصیل بپردازند.
در سال ۲۰۰۹ تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) با هدف تسهیل دکترای تخصصی و مهارت­های لازم و ترغیب به ساختن شبکه ­های بین المللی و  بین رشته­ای به این دانشگاه اضافه شد , در این مقاله به بررسی دانشگاه فنی مونیخ – Technical University of Munich می پردازیم.

دانشگاه فنی مونیخ از جمله دانشگاه های عضو TU9 است که جامعه­ای متشکل از بزرگترین و برجسته ­ترین انستیتوهای فناوری در کشور آلمان است.علاوه بر این فارغ ­التحصیلان TUM، ۱۷ بار برنده­ی جایزه ­ی نوبل و ۱۸ بار برنده ­ی جایزه­ ی لایب نیتز شده­ اند که این امر نشان از اعتبار بالای این دانشگاه در سطح آلمان و اروپا دارد. اما در کنار جوایز متعدد این دانشگاه می­توان به رتبه­ ی بالای دانشگاه فنی مونیخ در بین بهترین دانشگاه­ های جهان و اروپا اشاره کرد.

در سال ۲۰۱۹ بر اساس رتبه­ بندی موسسه ­ی تایمز، دانشگاه فنی مونیخ رتبه­ی ۴۴ در جهان، برترین دانشگاه فنی آلمان، کسب رتبه­ی چهارم از نظر دانشگاه­های نوآور اروپا به انتخاب رویترز و بهترین دانشگاه آلمان تا سال ۲۰۲۰ به انتخاب سایت QS شد. علاوه بر این در بین رشته­ های تدریسی در این دانشگاه، رشته­ی علوم کامپیوتر، مهندسی و تکنولوژی با رتبه ی ۲۶  بهترین رتبه را به خود اختصاص داده است که نشان دهنده­ی نقطه­ی قوت تحصیل در این دانشگاه است.

دانشجویان دانشگاه فنی مونیخ می­توانند در رشته­های مهندسی و تکنولوژی، آموزش، علوم حرکتی، تجارت و اقتصاد، علوم کامپیوتر، هنر و علوم انسانی، سلامت، پزشکی و مراقبت­های پزشکی، علوم اجتماعی، کشاورزی و جنگلداری، تربیت بدنی و علوم بیولوژی تحصیل کنند.

 

 

تاریخچه

 

تاریخچه دانشگاه فنی مونیخ در ۱۲ آوریل ۱۸۶۸، پادشاه لودویگ دوم “مقررات ارگانیک” ، یعنی منشور “Polytechnische Schule مونیخ” جدید با وضعیت دانشگاه فنی صادر کرد. مدیر موسس نقشه بردار کارل مکس فون بائرنفیند بود. در مجموع ۳۰۱ دانشجو – همه مرد – پذیرفته شدند. سخنرانی ها در تاریخ ۳ نوامبر آغاز شد. جشن افتتاحیه در ۱۹ دسامبر برگزار شد. گروه عمومی (ریاضیات ، فیزیک ، اقتصاد ، علوم اجتماعی) ، گروه مهندسی (مهندسی سازه و نقشه برداری) ، گروه معماری ، گروه مکانیک / فنی حضور داشتند. (مهندسی مکانیک) و گروه شیمی / فنی (شیمی). بخش ششم ، گروه کشاورزی ، در سال ۱۸۷۲ اضافه شد.

 

آموزش

 

سیستم آموزش دانشگاه فنی مونیخ دانشجویان دانشگاه فنی مونیخ می­توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به تحصیل بپردازند. در سال ۲۰۰۹ تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) با هدف تسهیل دکترای تخصصی و مهارت­های لازم و ترغیب به ساختن شبکه­های بین المللی و  بین رشته ­ای به این دانشگاه اضافه شد. دانشگاه فنی مونیخ از جمله دانشگاه های عضو TU9 است که جامعه­ای متشکل از بزرگترین و برجسته­ترین انستیتوهای فناوری در کشور آلمان است. علاوه بر این فارغ­ التحصیلان TUM، ۱۷ بار برنده­ی جایزه­ی نوبل و ۱۸ بار برنده­ی جایزه­ی لایب نیتز شده­اند که این امر نشان از اعتبار بالای این دانشگاه در سطح آلمان و اروپا دارد. اما در کنار جوایز متعدد این دانشگاه می­توان به رتبه­ی بالای دانشگاه فنی مونیخ در بین بهترین دانشگاه­های جهان و اروپا اشاره کرد. در سال ۲۰۱۹ بر اساس رتبه­بندی موسسه ­ی تایمز، دانشگاه فنی مونیخ رتبه­ی ۴۴ در جهان، برترین دانشگاه فنی آلمان، کسب رتبه­ی چهارم از نظر دانشگاه­های نوآور اروپا به انتخاب رویترز و بهترین دانشگاه آلمان تا سال ۲۰۲۰ به انتخاب سایت QS شد. علاوه بر این در بین رشته­های تدریسی در این دانشگاه، رشته­ی علوم کامپیوتر، مهندسی و تکنولوژی با رتبه ی ۲۶  بهترین رتبه را به خود اختصاص داده است که نشان دهنده­ی نقطه­ی قوت تحصیل در این دانشگاه است.

 

تحقیق

 

تحقیقات در دانشگاه فنی مونیخ دانشجویان دانشگاه فنی مونیخ می­توانند در رشته ­های مهندسی و تکنولوژی، آموزش، علوم حرکتی، تجارت و اقتصاد، علوم کامپیوتر، هنر و علوم انسانی، سلامت، پزشکی و مراقبت­های پزشکی، علوم اجتماعی، کشاورزی و جنگلداری، تربیت بدنی و علوم بیولوژی تحصیل کنند. علاوه بر این، دانشگاه TUM از جمله دانشگاه­ های متمرکز بر تحقیقات در آلمان و اروپا است. دانشگاهیان TUM در حال کشف زمینه­های جدید تحقیق در مراکز تحقیقاتی بین رشته­ای (IRC) هستند. هدف از تاسیس این مراکز تحقیقاتی بین رشته­ای، ایجاد تخصص در دانشکده­ها و افزایش بینش در خصوص همکاری با شرکای خارجی است. از اینرو دانشگاهیان از دانشکده های مختلف TUM با محققان برتر بین­المللی در مراکز تحقیقاتی این دانشگاه همکاری می­کنند که این مراکز عبارتند از:

  • IAS: موسسه مطالعات پیشرفته
  • MCTS: مرکز فناوری مونیخ در جامعه
  • MSE: مدرسه مهندسی مونیخ
  • MSB: مدرسه زیست مهندسی مونیخ
  • MSRM: مدرسه رباتیک و ماشین­سازی مونیخ
  • Straubing: پردیس بیوتکنولوژی و پایداری

 

علاوه بر این دانشگاه فنی مونیخ تعدادی مرکز تحقیقاتی مستقل با محوریت تحقیقات کاربردی تاسیس کرده است که با بسیاری از شرکت­ها در زمینه­های مختلف همکاری دارند و عبارتند از:

  • CPA: مرکز مجامع پروتئینی عملکردی
  • CRC: مرکز تحقیقات تجزیه و تحلیلی TUM
  • FRM II: تحقیق در زمینه ی منابع نوترونی (Heinz Maier-Leibnitz)
  • TranslaTUM: گروه تحقیقات آنکولوژی
  • WSI: مؤسسه والتر شوتکی (مرکز فناوری نانو و نانومواد)
  • مرکز جهانی سیستم­های کشاورزی

اما هیچ دانشگاهی نمی­تواند چالش­های اساسی قرن بیست و یکم را به تنهایی حل کند. به همین دلیلTUM در مراکز تحقیقاتی مختلف با شرکای خود در زمینه­های علم و صنعت همکاری می­کند که از جمله ی این مراکز می­توان از: مدرسه­ ی تحقیقاتی بهداشت هلموتزHelmholtz Graduate School Environmental Health (HELENA):) دانشجویان دکترا در هلنا در حال بررسی دلایل بیماری­های پیچیده مانند دیابت قندی و بیماری­های ریوی هستند. این پژوهش بر تعامل بین عوامل محیطی، سبک زندگی و عوامل ژنتیکی تمرکز دارد. هوافضا مونیخ   این مرکز در حال تهیه راه حل­هایی برای چالش­های کلیدی پیش روی صنعت هوا فضاست: به عنوان مثال سیستم­های پرواز خودگردان، ایمنی در مدار، ارتباطات و مدیریت ناوبری و حمل و نقل هوایی. برای انجام پژوهش در این زمینه­ها TUM  با مرکز هوافضای آلمان (DLR)،Universität der Bundeswehr و Bauhaus Luftfahrtهمکاری می­کند. TUM CREATE پردیس تحقیقاتی TUM CREATE در سنگاپور در حال توسعه مفاهیم جدیدی در خصوص ابرشهرها (Megacities) است. این تحقیق بر روی خودروهای برقی و فناوری­های توانمندسازی متمرکز شده است که یک پروژه مشترک بین TUM و دانشگاه فناوری نانیانگ (NTU) است.

 

حرفه

 

Career دانشجویان دانشگاه فنی مونیخ می­توانند از آخرین فرصت­های شغلی در دانشگاه UTM از طریق سایت دانشگاه اطلاع یابند و برای اشتغال در آنها درخواست خود را ارائه دهند. علاوه بر این دانشگاه فنی مونیخ به دلیل همکاری با شرکت­ ها و سازمان ­های مختلف فرصت­های شغلی گوناگونی برای دانشجویان خود فراهم می­کند که می توانند پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوند.